3. Eğitim Araştırmaları Kongresi 14-15 Ekim Tarihlerinde Gerçekleştirildi.

14 Ekim 2022-1. Gün (ÜSKÜDAR YERLEŞESİ)

 

Kongrenin ilk günü açılış konuşmaları (Prof. Dr. Fatma ALİSİNANOĞLU, Prof. Dr. M. Fatih ANDI) ve davetli konuşmacıların (Doç. Dr. Osman SEZGİN-MEB Bakan Yardımcısı, Prof. Dr. Selahattin TURAN, Prof. Dr. Engin KARADAĞ) konuşmaları ile başladı.

11:45 itibarıyla paralel paneller gerçekleştirildi.

 

Panel-1: “DÜNDEN BUGÜNE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM” (ÇEVRİMİÇİ)

 

Moderatör: Prof. Dr. Fatma ALİSİNANOĞLU

Prof. Dr. Meziyet ARI: “Çocukluğun Dünü, Bugünü, Yarını”

  • Çocuk Hakları Sözleşmesi
  • Korunmuş çocuk
  • Acele ettirilen çocuk
  • Yapılandırılmamış oyun ve önemi

Prof. Dr. Gelengül HAKTANIR:” Erken Çocukluk Döneminde Gönüllü Destekler”

  • Gönüllü olmak
  • Çocuğun gelişimini ve eğitimini desteklerken bütüncül yaklaşımı benimsemek

Doç. Dr. Deniz KAHRİMAN PAMUK: “Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimine Yansıyan Güncel Yaklaşımlar Bağlamında Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilirlik İçin Eğitim”

  • Küresel amaçlar
  • İklim değişikliği ve iklim değişikliği eylem planı
  • Erken çocukluk döneminde doğa temelli uygulamalar
  • Çocuğun katılımı ve değiştirme/dönüştürme gücü
  • Erken çocukluk eğitiminde çocuğun sağlığı ve esenliği
  • Eğitimi yeniden düşünmek ve dönüştürmek

 

Panel-2: “EĞİTİMDE BİLİNÇLİ FARKINDALIK” (YÜZ YÜZE)

 

İlk olarak Doç. Dr. Zeynep Aydın Sünbül bilinçli farkındalığın nereden çıktığına nasıl geliştiğine değindi. Temel kavramlarının ne anlama geldiğini paylaştı. Bilinçli farkındalığın kazanılan bir beceri olduğu belirtilmiştir.

Doç. Dr. Neslihan Arıcı Özcan bilinçli farkındalıkta beynin rolü hakkında paylaşımlarda bulundu. İnsanı anlamak, bedeni anlamak üzerinde durdu. Şimdi anda var olmak aslında hem geçmişi hem geleceği inşa etmektir. Şimdiki anda var olmak; dikkati deneyime odaklayarak, niyetin farkında olarak ve uygun tutum içerisinde olabilmektir. İnsan beş boyutlu bir varlık biyo psiko sosyal spiritüel varlıktır. (Beden duygu düşünce davranış ruh 5 temel boyuttur) Bilinçli farkındalıkta zihin ve beden bütünlüğü temeldir.  Bedenimizi beyin yönetmektedir. Beynin nasıl çalıştığını anlamak insanı anlamada önemlidir. Bireyin günlük yaşadığı olumsuz yaşantılardaki öz düzenlemesini bozan şeylerden uzaklaşmasını sağlamaktır (bilinçli farkındalığın rolü) Salondaki katılımcılarla birlikte bilinçli farkındalık egzersizi gerçekleştirildi. Bu egzersizde nefes alıp vermeye şimdi buradaya odaklanmaya vücutta hissedilen duyumlara odaklanıldı.

Son olarak Dr. Öğr. Üyesi Meltem Aslan Gördesli eğitimde bilinçli farkındalığın rolü üzerinde konuşmasını gerçekleştirdi. Kişisel bilinçli farkındalık olarak adlandırılan kavram yaygın olsa da kişilerarası bilinçli farkındalık kavramı da son zamanlarda ortaya çıkmıştır. Eğitim ortamlarında bilinçli farkındalık üzerine çalışmalara bakıldığında kişi içi farkındalık temelli ilerliyor. Öğrencilerle ilgili bilinçli farkındalık ile öz düzenleme becerilerinin ilişkili olduğu çeşitli çalışmalarla ortaya konulmuştur. Öğrencilerin hem duygusal hem davranışsal düzenlemelerini olumlu yönde etkilemektedir. Saldırganlık agresyon daha azdır, arkadaşlık ilişkilerinin daha iyi olduğu ortaya konulmuştur. Öğretmenlerde bilinçli farkındalığı yüksek olanların öğrencilerinin daha iyi sosyal uyum ve akademik uyum gösterdiği görülüyor. Bu anlamda eğitimde bilinçli farkındalığın önemine dikkat çekilmiştir. Yurtdışında öğretmen bilinçli farkındalığı oldukça önemsenmekte ve son zamanlarda bu konu ile ilgili dersler verilmektedir. Oturumun sonunda moderatör Doç. Dr. Çiğdem Yavuz Güler tüm konuşulanları toparlayarak eğitimde bilinçli farkındalığın önemini vurguladı ve panel sona erdi.

 

Panel-3: “GEÇMİŞTEN BUGÜNE DİL, EDEBİYAT VE EĞİTİM” (YÜZ YÜZE)

 

Kongrede “Geçmişten Bugüne Dil, Edebiyat ve Eğitim” üst başlığı ile gerçekleştirilen panelde İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa’dan Prof. Dr. Fatma Bölükbaş Kaya “Yabancılara Türkçe Öğretiminin Dünü, Bugünü, Yarını”; Yıldız Teknik Üniversitesi’nden Doç.Dr. Talat Aytan “Tarihten Bugüne Teknolojinin Dil Kullanımında Yeri”, FSMVÜ’den Prof. Dr. Dursun Ali Tökel “Divan Edebiyatında Aile ve Çocuk Eğitimi” başlıklı konuşmalarıyla yer aldılar. Bölükbaş Kaya, yabancılara Türkçe öğretiminin akademik dünyada branşlaşma meselesini ele alarak alana dair sorunlar ve çözüm önerilerinden söz etti. Aytan, teknoloji ve internet tabanlı uygulamaların geçmişten bugüne dil eğitimine etkisini tartıştı. Tökel ise kültürü yansıtan unsurlar olarak edebî metinlerde eğitim anlayışının nasıl işlendiğini örneklerle ele aldı. Oturum başkanlığını Prof. Dr. Şaban Sağlık’ın yürüttüğü panel hediye takdimiyle sona erdi.

 

12:45-14:00 ÖĞLE ARASI

 

Saat 14:00 itibarıyla Marmara Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Gülçin Güven tarafından “Çocukların Dünyasına Resimlerle Yolculuk” atölyesi gerçekleştirildi. Öğrenciler tarafından büyük ilgiyle karşılanan atölye iki saat sürdü.

Saat 14:00 itibarıyla Yıldız Teknik Üniversitesi öğretim üyeleri Doç. Dr. Sertel Altun ve Doç. Dr. Banu Yücel Toy tarafından “Tasarımcı Öğretmen” atölyesi gerçekleştirildi. Öğrenciler tarafından büyük ilgiyle karşılanan atölye iki saat sürdü.

Saat 14.00 itibarıyla başlayan bildiri oturumları ise hem çevrim içi hem yüz yüze olacak şekilde gerçekleştirildi. Farklı şehirlerden akademisyen ve öğretmenlerin bilimsel çalışmalarının sunulduğu oturumlar 16:45’e kadar devam etti.

Gün sonunda Üsküdar Belediyesi tarafından organize edilen Valide Sultan Gemisi ile boğaz turunda öğrenci ve atılımcılar ile keyifli vakit geçirildi.

 

15 Ekim 2022-2. Gün (AYASOFYA YERLEŞKESİ)

 

3.Eğitim Araştırmaları Kongresinin 2. Günü 15 Ekim de Ayasofya yerleşkesinde gerçekleştirildi. Gün Prof. Dr. Ali Fuat Arıcının moderatörlüğünde “Geçmişten Günümüze Eğitimde İdeal Arayışları” paneliyle başladı. Prof. Dr. Mustafa Başaran konuşmasında ideal eğitimin nasıl olması gerektiğinden bahsetti ve eğitimin milli olması gerektiğine vurgu yaptı ve eğitimin standart bir formunun olamayacağına, her kültürün kendisine uygun eğitim sistemini kurması gerektiğinden bahsetti. Doç. Dr. Özkan Sapsağlam ise konuşmasında ideal öğretmenden bahsetti. İdeal bir öğretmen olmanın öğrencilere model olma açısından çok önemli olduğuna, ideal öğretmenin ideal bireyler yetiştirip ideal topluma katkı sunacağına vurgu yaptı. Son olarak Doç. Dr. Yusuf Günaydın ise ideal bir okulun nasıl olması gerektiğinden bahsetti ve ideal eğitim, ideal öğretmen ve ideal okul kavramlarının önemine vurgu yapıldıktan sonra panel sona erdi.

3. Eğitim Araştırmaları Kongresinin 2.gününde Marmara Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Özgül Polat tarafından “Etkili Kodlamalar İçin Zihin Haritalama” atölyesi gerçekleştirildi. Öğrenciler tarafından büyük ilgiyle karşılanan atölye üç saat sürdü. Etkileşimli gerçekleşen atölyede öğrenciler eğlenerek öğrendi.

Bir diğer atölye olan Uludağ Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Nalan Kuru tarafından “Öğretmenim Bana Öğretme: Emotion Coaching Yaklaşımı ile Duygu Dostu Öğretmenlik” atölyesi gerçekleştirildi. Öğrenciler tarafından büyük ilgiyle karşılanan atölye bir buçuk saat sürdü.

Eş zamanlı olarak 12:00 itibarıyla başlayan bildiri oturumları ise hem çevrim içi hem yüz yüze olacak şekilde gerçekleştirildi. Farklı şehirlerden akademisyen ve öğretmenlerin bilimsel çalışmalarının sunulduğu oturumlar 13:30’a kadar devam etti.

Etkinliklerin tamamlanmasının ardından kongre düzenleme kurulu, panelistler ve katılımcılar ile birlikte Türk İslam Eserleri Müzesi ziyareti gerçekleştirilerek kongre tamamlanmıştır.